måndag 16 juni 2014

Brasilien 18 - Argentina-Bosnien på Maracanã !

Man vet att VM verkligen drar igång när man avverkat sin första match, eller åkt tunnelbana med halva Argentinas supporterklubb.

Innan matchen blåstes igång var man tvungen att gå igenom samma procedur som under alla de andra fotbollsmästerskapen.
Tre timmar innan matchstart får man ställa sig i en fin fotograf-kö, hämta sina pressbiljetter, välja position och sin stol att sitta på under matchen.
Därefter väntar fotobriefing med fotochefen, och så vill man hinna ta sig tid att fixa ett skåp att låsa in sina grejor i, skicka hem lite bilder på fans och montera upp sina remotekameror bakom mål.



Eftersom en här matchen började 00.00 svensk tid så var det ganska meningslöst att stressa eftersom det ändå skulle vara försent för de morgontidningar jag arbetar för.
Så det kanske hamnar på nätet istället.

Mitt idé för dagen var att rama in den klassiska Maracanã-stadion som blivit omnämnd som en av de mest klassiska arenorna i världen och också fått mycket kritik för de hutlösa summor som lagts på ombyggnader inför VM.
Och nu idag skulle den första VM-matchen på stadion spelas sedan finalen mellan Brasilien - Uruguay 1950.

Jag hade valt att sitta uppe på läktaren idag eftersom jag också inte ville riskera att missa något på Messi om det skulle hända honom något i första matchen.
Plus att det lät bra att det trots allt bara var 20 fotografer som valt att sitta på läktaren och det passar ju mig bra.
Min tanke med matcherna är ju att söka mig bortom majoriteten.

Jag hade en tanke med bilden dvs att få med hela Maracanãs tak men i det fallet blev det lite för mycket vidvinkel så jag fick nöja mig så här.
Men här är det i alla fall... det första målet på Maracanã-stadion under VM 2014 och det första VM-målet på den klassiska arenan sedan VM finalen 1950.


En del tur hade jag också eftersom remoten slutade fungera ungefär när målvakten hämtat ut bollen ur nätet, och tog endast några få enstaka rutor under resterande delen av matchen.

Den återstående tiden av matchen försökte jag ta lite andra bilder från läktaren.
Vissa idéer funkade ok, andra inte, men selfien fungerade ju i alla fall.



 




 




Inga kommentarer: