söndag 13 juli 2014

Brasilien 77 - VM-Finalen - så funkar det!


Det löste sig!
All möda och stort besvär jag lade ner igår gjorde att jag lyckades få en biljett tidigare idag än jag räknade med.

Så här funkar det:
Alla fotograferna på det här mästerskapet delas in i prioriteringsgrupper.
De som hamnar i grupp 1 - är de stora fotobyråerna, Getty, AP, Reuters mm, som har sina fast platser på arenan.
Grupp 2  - är de fotografer från de länder som spelar mot varandra och värdnationens fotografer, dvs de brasilianska.
Grupp 3 - De övriga deltagande ländernas fotografers som inte har sina lag med i matchen.
Grupp 4 - resten (vi alltså). Som inte uppfyller några av kraven ovan och inte ens har ett lag med i VM.

Inför varje match gör man en ny ansökning om matchbiljett och därefter får man således ett mail med de olika tiderna när grupperna kan hämta sin biljetter och det ser ut så här.



Jag och Niklas har hamnat i grupp 4 varje match men trots det lyckats få biljetter.
Sedan går det sedan till på följande sätt.
Framför Photo descen finns två stora ark med numrerade platser.
Både över tribunen och planen och här gäller det att vara snabb och välja rätt.
Just egenskapen att vara snabb gäller inte för oss, vi får ju ändå välja sist.
Men ni ser ju planen nedan.
Platserna i hörnan, och de som är markerade med gult, blått och rött är redan bokade av de stora byråerna.
Och inom några timmar kommer en här vara nerklottrade med streck över folk som bokat plats.
Skall se om jag hinner ta ett kort på den då också.
Då ser den ut som ett riktigt arty masterpiece.

Lite sämre gick det för oss i förrgår när vi fick beskedet NOT Approved via mail.
Men med lite möda och lite trix och lite fina kontakter lyckades jag skriva upp oss på listan och idag fick jag en biljett snabbade än jag räknat med.
Niklas väntar fortfarande på sin för han vill givetvis vara på planen, det hade jag också velat men det här är gott nog.
Jag stod faktiskt i valet och kvalet redan för några dagar sedan vad jag skulle välja och det är ju större chans att komma in på läktaren.
Jag var ju trots allt på planen förra gången 2006 så lite omväxling förnöjer.

Nu måste vi käka lunch. 3 timmar kvar.
Biljetten ligger fint i mitt ackrediteringshalsband.
Nu så!
Sex veckor i Brasilien.
EN match kvar.
Jag börjar nästan bli lite nervös.

1 kommentar:

Hussein El-alawi sa...

Bra jobbat Daniel
Kontakter måste man ha ;-)
Lycka till ikväll jag satsade 100:- på GER