måndag 23 juni 2014

Brasilien 30 - Laaaaarson

Här ovan ser vi min hungriga kompanjon Niklas Larsson, som i sällskap med mig själv intar en delikat buffémåltid för 130 kr på presscentrat på Maracanã-stadion inför matchen Ryssland-Belgien.
Larsson representerar min gamla arbetsplats Bildbyrån och är deras man på plats under månaden i Brasilien.

Det var förresten Niklas Larsson som fixade jobbet till mig för ett tiotal år sedan på Bildbyrån och det är jag honom väldigt tacksam för.

Första gången jag träffade Niklas var så tidigt som 2002 i Göteborg och jag blev otroligt imponerad över hur mycket den där mannen arbetade (vad man senare fick erfara så var det egentligen bara vanligt bildbyråtempo).

Men Niklas jobbade med något som jag verkligen själv ville jobba med, sport...

Lyckligtvis hade jag vid den tidpunkten möjlighet att göra min Biskops Arnö praktik i Göteborg på något som hette Kamerareportage, och försökte givetvis hinna med så mycket sport som möjligt om kvällarna.
Varje gång jag träffade Niklas så hade han varit på NHL, eller handbolls-VM eller något annat roligt mästerskap och allt det där ville ju jag också göra.

När så Niklas bestämde sig för att sluta på Bildbyrån runt 2004 så hade han vänligheten att rekommendera mig, vilket resulterade i att jag började på Bildbyrån ungefär samtidigt som han slutade.

Och när jag så själv bestämde mig för att sluta på Bildbyrån i December 2010 så gick Niklas ett halvår senare in och började igen, och denna gången som delägare.
Olyckligtvis har vi således inte jobbat en enda dag tillsammans på Bildbyrån men turats om att arbeta där.


Därför är de ju extra bra att man för en gångs skull kan kampera ihop på ett mästerskap vilket man ju sällan kan göra när man jobbar på samma arbetsplats.

Roligare och trevligare sällskap än Niklas kan man inte ha och förutom att vi har en fin bildvisning för varandra efter varje match så hinner vi till och med hooka upp för lite måltider och fotografiskt snack lite då och då.


Ni ser ju för övrigt här ovan varför Niklas även går under det blygsamma smeknamnet "Lill-Nicke", för hamnar man bakom honom så kan man garantera att man inte kommer se mycket av någon match.
Inte ens om man håller upp kameran med händerna.

En riktigt schysst lya har han också skaffat sig här i Rio De Janeiro, den gamla norrlänningen.
Lyan delar han med sin skrivande kompanjon vid namn Sujay Dutt och ni ser ju här nedan vilken New Yorkish feeling de har på sitt crib.
Här nedan sitter också trevliga Sujay och arbetar i det som ser ut som en mindre bungalow placerad på någon avlägsen strandkant.


Utanför deras fönster hittar man ingen Copacabanasand men istället döljer sig den schysstaste terassen i hela Rio.
Larsson nämner ett tiotal gånger om dagen att han "aldrig bott bättre än så här på ett mästerskap" och själv snyltar jag på deras elektronik och tilltugg i kylskåpet, för idag var jag nämligen själv tvungen att kolla på kvällsmatchen på deras enorma TV och det där är ju lite annorlunda än TV:n i vår egen lilla lya.


Imorgon drar Larsson iväg på äventyr med mer fotboll, men när han kommer tillbaka skall vi gå ut på sladdjakt i Rio De Janeiro.
Vi behöver båda varsin extra sladd till våra remotes eftersom de ofta slås ut av all radiotrafik och inte fungerar som de skall, och det kan bli mycket intressant om vi lyckas lokalisera sladdaffären här i Rio.
Det är tur att Lill-nicke är med för skulle vi hitta sladden högt upp på en hylla så vet jag att vi kommer lyckas få ner den ändå!



4 kommentarer:

Daniel Stiller sa...

Gött Nilsson att du även sköter behind-rapporteringen för Larssons del. Joel-nivå på det boendet ju!

Niklas Larsson sa...

Oj, vilket hyllningsinlägg! Trevligt! Och då har jag inte ens mutat dig innan... Får bli några öl nästa gång vi ses nu då... :-) //N

Daniel Nilsson sa...

Vad menar du.. du sa ju precis hur jag skulle skriva när du bjöd mig på den där ölen hemma hos er.
Annars hade jag ju aldrig skrivit sådär... haha!

//D.

Unknown sa...

Haha!!!