tisdag 15 juli 2014

Brasilien 84 - Finaldagen...

Det blev en lång dag i Söndags...

Tidigt som bara den anlände jag till arenan och eftersom Maracanã öppnade kl 09.00 så tyckte jag 8.00 var en rimlig tid att stiga upp, packa klart de sista prylarna och sedan sätta mig på metron.
Redan när jag kom dit vid 09.20 så var alla fotografskåpen upptagna, (så vart det med den tidiga uppstigningen) men lyckligtvis fanns det andra skåp att tillgå så jag behövde lyckligtvis inte släpa bära runt på min väska hela dagen lång.

Man tror ofta att man skall ha god tid över och hinna göra andra grejor runtomkring när det är matcher men det är här är ju trots all Fotbolls-VM och den största matchen som spelas. Så att göra nånting annat eller annorlunda kan man glömma.

Det är med andra ord inte lika lätt som en vanlig allsvensk match där man kan gå in och ut lite som man vill.
Allt, och då menar jag verkligen ALLT, tar tid här.

Ungefär så här såg dygnet ut i stora drag:

08.00 gick upp, packa väskan och åka till arenan
09.20 hämta skåpsnyckel och låsa in prylarna och väskan
09.30-11.00 stå i fotografkö hos canon för att låna 500mm objektiv och konverter.

11.00 göra det sista fixet med matchbiljetten

11.30 Käka lunch med Niklas Larsson (den här bilden är ju från tidigare i turneringen men tänker man in ytterligare 500 pers på den här bilden så såg det ungefär likadant ut på finaldagen)


13.00 Fotobrief med fotochefen och alla fotografer som skall bevaka finalen
14.00  Skriva in de sista spelarnamnen i datorn och kolla så all filinfo blir rätt osv.
14.15  Bjuda er på ett sista blogginlägg innan finalen om hur allt funkar.
15.00 Hänger på mig ca 20 kilo kameror och gå upp på min plats på läktaren.
Tre kamerhus, ett med vindvinkel, ett objektiv med 500mm och ett med 200-400mm.
I väskan låg det inte mindre än en dator, en 14-35:a, en 70-200, en konverter och en datorladdare.

15.10 Installerar mig på min plats på läktaren med 10 japanska bänkgrannar till vänster och en tysk till höger.


15.11 Inser att man själv, tillsammans med övriga fotografer på arenan håller på att blir tokiga eftersom inget internet fungerar (tysken bredvid mig blev nog argast av dem alla)
15.20 fotografera ryggen på David Beckham 


15.30 får ett samtal av Niklas Larsson som vill att jag tar en bild på honom när han står nere på planen.


15.40 inmarsch med lagen

15.55 Blir glad när internet kommer igång fem minuter innan matchstart (tysken bredvid blev gladast av dem alla)
16.00 Avspark
16.40 Får syn på Niklas Larsson nere på arenan

16.00 - 19.00 fotogerara VM-finalen i fotboll mellan Tyskland och Argentina

19.01 - 20.00 fotografera prisutdelning
20.01 - 21.50 skicka hem bilderna från finalen (72 stycken blev det totalt)

21.55 Föreviga finalögonblicket utanför Maracanã stadion.


22.00  Åka hem till Niklas och Sujay och ta en avslutningsöl på deras terass tillammans med min medarbetare Brandão
01.15 Gå ut och försöka hitta middag när alla restauranger har stäng och få tag i tre friterade (men ganska goda) trekantsgrejor med köttfärs i.
01.20 En sista öl
01.40 Ta en taxi hem
02.00 Fortfarande speedad efter finalen, läsa lite tidningar om finalen på nätet
02.30 får ett meddelande av Åsa på Facebook som tycker jag skall ut och fotografera stökiga Copacabana imorgon bitti. Jag svarar att jag får se om jag orkar. "Sova kan du göra en annan gång" svarar hon.
03.00 somnar
10.00 vaknar, åker till Copacabana och spelar fotboll.

2 kommentarer:

Åsa Sjöström sa...

Ha ha ha! Det är hårt att leva med en fotograf...

Lars D sa...

Puh...skönt att du kom in.
Bra jobbat!

/LarsD